PERPUSTAKAAN TUN SERI LANANG, UKM

Saturday 15 September 2012

Mutiara Solat

“...Sesungguhnya solat itu ialah satu ketetapan yang diwajibkan ke atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya.” (an-Nisa’ : 103)

Penghayatan Ibadat Solat merupakan satu wadah terbaik sebagai benteng pertahanan dan perisai kukuh setiap Muslim daripada dicerobohi oleh anasir-anasir asing yang cuba untuk menodai kesucian Islam sejak akhir-akhir ini. Lebih-lebih lagi, senario mutakhir ini menyaksikan semakin banyak gejala sosial yang melanda masyarakat Islam, sekali gus menuntut umat Islam kembali menghayati ibadat solat sebagai perisai utama mendepani segala permasalahan hidup. Solat itu tiang agama dan kemuncak nilai ataupun etika kehidupan Muslim. Malah solat ialah satu bentuk ibadat yang penuh dengan hikmah dan falsafahnya yang tersirat.

Untuk berhubung secara terus dengan Tuhan yang Maha Esa tidak memerlukan sebarang alat komunikasi yang canggih. Memadai bagi seseorang Muslim bermunajat dan berhubung ke hadrat Allah pada bila-bila masa dan di mana juga keadaannya melalui ibadat solat. Melalui ibadat solat, jiwa dan raga seseorang Muslim berhubung secara langsung dengan Yang Maha Agung.

No comments:

Post a Comment